Je tu doba, kterou si před pár týdny nikdo nedokázal představit. Venku téměř nikoho nepotkáte, centra měst jsou lidu prázdná a téměř každý pospíchá v roušce z práce ihned domů nebo do obchodu pro to nejnutnější. Toto období je (nejen) pro cestovní ruch a pohostinství totální katastrofa, pro některé majitele dost možná i likvidační. Ale zároveň je to i doba, kdy jsou všechny restaurace (každý gastro provoz) na stejné startovní čáře. Je jen na nich, jak se s celou situací popasují a jestli v tento moment budou pesimisté a jen čekat až pandemie sama ustoupí…Nebo budou bojovat, jak to jen půjde a vezmou tuto výzvu do svých rukou a udělají maximum! Tak, aby i v tomto nelehkém období, alespoň trochu uspěli a měli nějaké příjmy.
Dal jsem dohromady 5+ tipů, jak propagovat vaší restauraci a co nyní můžete dělat, abyste i teď přežili a těšili se na lepší zítřky! Ty totiž dřív nebo později rozhodně přijdou. A pamatujte: „Co tě nezabije, to tě posílí“!
DELIVERY je dnes nutnost a to pro každý gastro provoz. Už taky rozvážíte své speciality? Pokud ano, skvěle! Pokud ještě ne tak rychle do toho – už včera bylo pozdě. Lidé jsou doma a milují tu možnost prohlížet si v pohodlí domova online menu a objednat si nějaké dobroty přímo ke dveřím (nebo kanceláře..). Objednávají si víc než kdy jindy. Roznášková služba (delivery) je fenomén a teď to platí dvojnásob. A hlavně: poprvé v historii je úplně jedno vaše lokalita, online jste všude. Nezáleží, jestli máte podnik v centru Prahy nebo v malé obci. Zákazníci si u vás mohou objednat speciality i z druhého konce města a zanedlouho je mít na talíři. Zároveň máte šanci oslovit zákazníky, kteří u vás ještě nebyli nebo by k vám normálně nezavítali. Vytvořte jednoduché a pestré menu (případně i polední nabídku)se zajímavými cenami, které bude obsahovat vhodné pokrmy k přepravě a – ideálně jídlo nafoťte. Zákazníci se totiž v naprosté většině rozhodují, co si objednat na základě fotografií přiložených u pokrmů. Celé menu včetně fotek si dejte na vaše web. stránky a umístětě i informace, kam všude rozvážíte, tel. číslo na objednávky, cenu rozvozu apod.
Existují dvě možnosti, jak celý tento proces zprovoznit:
a) Mít celou nabídku na webu podniku. Ideálně, když máte vlastní objednávkový systém na webu, kde si zákazník sám objedná pokrmy včetně množství a celou objednávku zaplatí online např. přes platební bránu/kartou. Na vás je pak jen doručení na danou adresu.Lze to udělat i tak, že si host vybere z vaší nabídky a telefonicky objedná. Připravenou objednávku zaplatí hotově/kartou při předání.
b) Využijte oblíbené platformy Dáme Jídlo, Wolt, Uber Eats apod. Celý proces je zde plně automatizovaný. Vám stačí jen nahrát menu + fotky a další informace v administraci dané aplikace/webu a pak už vám jen chodí do provozovny objednávky – buď na tablet nebo mobil (zařízení si je nutno zakoupit či pronajmout). Hotovou objednávku vyzvedne a zaveze zákazníkovi řidič (kurýr) společnosti. V některých případech může rozvoz provádět sama restaurace. U této spolupráce berte na vědomí, že rozvážkové služby (společnosti) si berou poplatek od 15% do 30% z celkové objednávky!
Jídlo s sebou je jedna ze dvou možností, jak se zákazníci mohou dostat k vašim pokrmům. Nabízet můžete i alko/nealko nápoje – vše samozřejmě v kelímku. TAKE AWAY je nyní hojně využívané zejména u lidí, kteří pracují z domova/kanceláře a do restaurace si nejprve zavolají, vytvoří objednávku a následně osobně vyzvednou. U výdejních okének se často zastavují kolemjdoucí na procházce nebo po práci a nejčastěji objednávají nápoje či menší pokrmy ,,do ruky‘‘. Je tedy velmi důležité, aby celá vaše nabídka byla publikována na webu (a sociálních sítí) podniku a měli jste dostatečnou offline reklamu na restauraci a kolem ní. Určitě nezapomeňte umístit menu ve výloze (nebo dvěře), ceduli na ulici, banner, pokud můžete vytáhněte třeba mobilní bar před vchod, kde budete připravovat nápoje apod. Vše pomůže. Buďte kreativní. Lidé musí vidět (a vědět!), že máte otevřeno a jaké produkty nabízíte, resp. připravujete.
V současné době jsou lidé online více, než kdy jindy. Brouzdají na internetu, facebooku, instagramu a dalších platformách. Je důležité, abyste je stále informovali, klidně každý den. Povězte fanouškům: co děláte, co chystáte, jaké novinky připravujete, foťte/natáčejte přípravu pokrmů/nápojů, nechejte je nahlédnout do zákulisí – vytvořte Instastories atd. Využijte i newsletter, kde můžete poslat vašim fanouškům menu, které zrovna připravujete a novinky. To stejné můžete psát i na váš blog plus ještě přidat třeba populární recepty z vaší kuchyně. Lidé touží vědět, co se zrovna děje v jejich oblíbeném místě. A hlavně, stálou komunikací si udržíte jejich přízeň. Nemůže se vám potom stát, že až znovu otevřete, hosté dají přednost jiným podnikům, které je v těžkých chvílích více zaujali a motivovali k následné návštěvě.
Mnoho restaurací využívá tento typ prodeje, protože je mohou jejich věrní fanoušci ihned finančně podpořit. Zakoupí si voucher za danou částku a poté ho uplatní při budoucí návštěvě. Koupit voucher se dá digitálně na vašem webu nebo je prodávejte zákazníkům osobně u vašeho okénka. Abyste je ještě více motivovali k zakoupení, můžete dát na vouchery např. 15% slevu. To lidi rozhodně ocení.
Existují i podniky, které momentálně vsází i na prodej merchandising výrobků – ať už se jedná o oblečení s logem provozovny, kšiltovek a dalších předmětů. Nápadům se meze nekladou.
Nabízíte nějakou speciální akci (slevu) pro lidi z první linie? Nebo připravujete pokrmy pro zdravotníky či darujete jídlo do potravinové banky? Každá pomoc se počítá a věřte, že lidé si tuto činnost budou pamatovat a vrátí se vám to. Budujete si tím silnou pozitivní reklamu/značku a zároveň pomáháte lidem, kteří si to opravdu zaslouží. Dejte o tom vědět na Facebooku nebo Instagramu.
– rozvážet můžete nejen vaše speciality, ale skvěle funguje i rozvoz alkoholických láhví: od vína až po whisky. Lidé jsou v karanténě a věřte mi, že je mnoho z nich, kteří touží po skleničce něčeho dobrého. Zkuste je také zařadit do vaší nabídky a uvidíte samy ten zájem.
– přes vaše výdejní okénko můžete prodávat i domácí produkty: čerstvé pečivo, pivo v PET, maso v syrovém stavu – k domácí přípravě, ale i celé boxy plné čerstvých surovin k následnému zpracování. Vhodné pro děti nebo celé rodiny.
– Vložte do tašky s objednávkou kartu s poděkováním. Ukažte svým zákazníkům, jak jste vděční za jejich podporu. Udělejte něco navíc a jinak, odlište se od vaší konkurence.
– Vymyslete si originální promo akci. A nemusí to být třeba jen Happy Hours 1+1 Free na koktejly. Pokud můžete vyjeďte ven, přibližte se lidem. Dejte o sobě vědět.
Pomalu, ale jistě se připravujte na znovuotevření. Plánujte. Ta doba dřív nebo později přijde a uspěje ten, kdo bude flexibilní a hlavně připravený.