Je 11. května a den d, pro všechny gastro podniky, které dnes po téměř dvou měsících mohou oficiálně otevřít své zahrádky. Opravdový a velký den D, přijde pro všechny provozovny 25. května, kdy budou moci konečně otevřít i své vnitřní prostory.
Je pondělí odpoledne, zataženo a na květen docela nevlídné počasí. Procházím se srdcem Prahy a ten pohled je velice smutný. Celé centrum je totiž zcela prázdné. Respektive na ulicích pár lidí vidím, ale nachystané a připravené zahrádky, jen marně čekají na své hosty. To už více potkávám kurýrů donáškových služeb.
Restaurace a další podniky se zcela jistě připravili a přizpůsobili na vzniklou situaci.
Ale je zde jeden velký problém, který momentálně řeší všichni majitelé – odliv zahraničních turistů! Nejsou turisti a to je (nejen) pro restaurace obrovská komplikace. Se zavřenými hranicemi a všeobecným strachem z cestování, který je mezi lidmi to bude mít velké množství podniků složité. Takovou situaci si totiž nepředstavoval nikdo, ani v těch nejhorších snech.
Ano, dnešní den může být výjimka – je škaredě, otevřeno teprve první den po téměř dvou měsících, ale mám takový pocit, že se celá situace hned tak nezlepší. Ostatně to mi potvrzují všichni majitelé, se kterými jsem se bavil na toto téma.
Ono je to těžké, přijít ze dne na den o všechny své příjmy a zavřít na dobu neurčitou. Čekáte až opět budete moci otevřít svoji provozovnu a když se tak stane, zjistíte, že jste tam sám a kolem máte pouze své zaměstnance.
Mnohé restaurace budou mít v těchto dnech co dělat, aby k sobě přilákali, alespoň místní klientelu nebo návštěvníky z jiných českých měst. Ti totiž dříve či později budou do hlavního města více a více jezdit, ale rozhodně si budou pečlivě vybírat, kde zrovna utratí své peníze.
Jedno je jisté, podniky v centru již začali razantně slevovat své služby a to i několik stovek procent. To co bylo ještě před pár měsíci normální (pro někoho!) – pivo naproti Staroměstského orloje za více než 100 Kč, dnes dostanete téměř za třetinu ceny. O pokrmech se ani nebavím.
Majitelé restaurací zejména v turistických destinacích a centrech (Prahy, Č. Krumlově nebo K. Varech) budou muset (ač neradi) zlevňovat své produkty a přeorientovat se více na českou klientelu, jen tak budou moci přežít tuto podivnou dobu. Bez razantního upravení cen, restauračního marketingu a efektivní reklamy to jednoduše nepůjde. Pokud by jen čekali (a nepřizpůsobili se) až se opět otevřou hranice a vše bude tak jako bylo předtím, na konkurenčním trhu by moc dlouho nezůstali.
Pokud nyní navštívíte jakoukoliv zahrádku, ať je to kdekoliv, určitě neprohloupíte. Zažijete tam klid, méně lidí, různé slevy/promo akce a určitě i přátelský servis – všichni číšníci se totiž už nemohli dočkat návratu do práce a setkávání se s hosty.
Jak dlouho bude celá tato situace trvat, nikdo neví. Ale počasí bude jen a jen lepší s stejně tak vidím, že život v České republice se pomalu vrací do normálu – no a až se opět otevřou hranice tak bude život hned o něco veselejší. Nejen pro restauratéry…