Kompletní e-mailový marketing pro restaurace a jiné gastroprovozy. Včetně 13 způsobů, jak shromažďovat e-mailové adresy

Cílem každého majitele restaurace je vytvoření loajálních hostů, takových, kteří se k němu do podniku pravidelně rádi vracejí.
Často se setkávám s tím, že když majitelé přemýšlejí o způsobech, jak oslovit a spojit se se svými hosty, přehlížejí e-maily. A to je velká chyba. E-mailová komunikace je totiž statisticky nejúspěšnější strategií, jak být v kontaktu se svými zákazníky (udržet si je) a ideální způsob, jak zachovat povědomí o vaší značce.
Jediné, co k tomu všemu potřebujete je mít širokou DATABÁZI EMAILŮ (seznam kontaktů/mail. adres svých návštěvníků).
E-mailový seznam každého gastro zařízení je důležitý a užitečný marketingový nástroj. A není to tak těžké s jeho tvorbou a shromažďováním e-mailů od hostů, jak si asi myslíte. Jak na to, vám povím níže.

Několik důvodů, proč používat e-mailový marketing

  • V dnešní online době, kdy jsou lidé neustále na e-mailu je jednoduše nezbytné mít rozsáhlý a aktuální seznam e-mailů vašich hostů. Je to jeden z pilířů moderního marketingu. 
  • Kvalitní mailing zůstává jedním z nejúčinnějších způsobů, jak zůstat v kontaktu se svými zákazníky, představit jim novinky, sdílet aktualizace a připomenout vaši restauraci – povzbudit je k opakovaným návštěvám.
  • Můžete hosty vyzvat, aby si místo předem rezervovali a využili tak speciální nabídky nebo akce.
  • Jedná se o snadný a rychlý prostředek ke komunikaci a reklamě. Odesílání e-mailů se dá automatizovat a se správným mailingovým programem se dají vytvořit kampaně, které jsou skoro bezúdržbové.
  • Pomáhá vám udržet zájem o vaši značku a angažovanost s ní.
  • E-mail je cenově přijatelná propagace. Pokud si přejete mít vhodný nástroj k hromadnému oslovení velkého počtu lidí, e-mail je ideální volba. A obrovskou výhodou je to, že můžete sledovat všechny data – míru prokliku, jaké kampaně fungují lépe, jaké hůře, kdo si vaši zprávu otevřel a kdo nikoliv a mnoho dalších metrik. Poznáte vaši klientelu.
  • Díky pravidelné komunikaci se svými zákazníky budujete loajalitu a trvalý vztah.
  • Lidé rádi dostávají e-maily od podniků, kde byli – chutnalo jim a nechali jim svou elektronickou adresu. Díky personalizovaného způsobu oslovení se cítí být vážení a je to pro ně velmi osobní.
  • Propagovat pomocí e-mailu nemusíte jen vaše služby nebo produkt v podniku. Přilákat můžete i na vaše sociální sítě a přesunout vaše zákazníky na tyto platformy.

Budujte efektivně vaši databázi.
13 způsobů, jak sbírat e-mailové adresy hostů

Přináším vám několik účinných možností, jak můžete pro svou restauraci (všechny gastro provozovny) získat více e-mailových adres od vašich hostů.

Kontaktní formulář na webu

V kategorii KONTAKT by se měl kromě vašich potřebných údajů vyskytovat i kontaktní formulář s povinným polem pro e-mailové adresy a dalšími užitečnými kontaktními údaji hostů. Takto docílíte většího sběru e-mailových adres přímo od hostů a vhodnější komunikaci s nimi.

Nabídněte Wi-Fi připojení zdarma

Jde o klasický způsob, jak získat e-mailové adresy od hostů, kteří přímo navštíví váš podnik. Poskytněte bezplatné Wi-Fi. Na bránu své sítě nastavíte vstupní stránku, která bude mít povinné zadání e-mailu uživatele pro použití wifi, nebo požádá hosty, aby se zaregistrovali k odběru novinek a exkluzivních nabídek podniku.

Vyzkoušejte soutěž

Lidi se rádi baví a soutěží. Uspořádejte v restauraci soutěž, která zaujme. Výhrou může být speciální večeře, věrnostní karta s trvalou slevou, lekce vaření s vaším šéfkuchařem apod.Nápadům se meze nekladou. Požádejte své hosty, aby se zaregistrovali pomocí svého e-mailu a měli šanci vyhrát.

Využíváte pop-up okno?

Vytvořte na webu restaurace tzv. vyskakovací okno s nabídkou na odběr novinek. Registraci můžete odměnit například malým dárkem – slevovým kupónem.

Žádost o e-mail, když někdo zavolá a provede rezervaci

Kdo se nezeptá nemá. Požádejte každého kdo vám volá a chce si u vás udělat rezervaci spolu s potřebnými údaji (jméno, datum, čas, počet osobo atd.) i o e-mailovou adresu z důvodu připomenutí nebo potvrzení rezervace. Nezapomeňte si s nimi ověřit, zda je v pořádku dostávat e-maily z vaší restaurace před dokončením hovoru.

Není vizitka jako vizitka

Už od nepaměti a vzniku vizitek nechávají hosté s radostí své vizitky v oblíbených podnicích. Často se tak můžete setkat (nejvíce v bistrech), že hned vedle poklady se nachází průhledný box plný vizitek. To když vidí ostatní hosté, také je to automaticky motivuje k vhození své byznys karty a to z důvodu, že je jejich oblíbený podnik bude pravidelně informovat o novinkách a pořádaných promo akcí. I když je rok 2023 tak tato Old School metoda sběru informací stále někdo skvěle funguje.

Dotazník spokojenosti

Každého majitele by měla zajímat spokojenost hostů. Další možností, jak získat e-mail od vašich zákazníků je malý dotazník se zpětnou vazbou, který může být položený na stolech nebo ho personál přinese po vychutnání posledního sousta strávníků. Mile je požádá o vyplnění včetně uvedení e-mailu a jako poděkování za vyplnění může přinést i malý digestiv na účet podniku. Nebo následně pošle e-mail s např. 10% na další návštěvu. Existují i moderní služby, které nahrazují tištěný dotazník – Ratingo. Stačí naskenovat QR kód a hosté vám s chutí sdělí, jaký byl jejich zážitek.

Zeptejte se hostů osobně na jejich e-mailové adresy

Zejména pokud právě začínáte vytvářet svoji e-mailovou databázi, můžete se vašich návštěvníků zeptat osobně, zda-li by se chtěli připojit a být součástí vašeho seznamu. To bude nepochybně účinná metoda, pokud máte pravidelné zákazníky, s nimiž jste vytvořili vztah – dejte jim vědět o vaší nové e-mailové strategii a zcela jistě vám rádi pomohou.

Shromažďujete ve vašem systému

Pokud využíváte aplikace jako je Qerko, nebo různé rezervační systémy či kurýrní společnosti (Dáme Jídlo, Wolt, atd..), které rozváží vaše pokrmy zákazníkům, rozhodně máte mnoho e-mailových adres od vašich hostů. Můžete si dát dohromady všechny adresy a poslat výzvu ke snadnému připojení k vašemu e-mailovému seznamu. Samozřejmě když na něco nalákáte nebo za potvrzení nabídnete určitý benefit (budoucí welcome drink, malá sleva apod.) půjde to snáz.

Propagujte váš seznam v restauraci

Buďte kreativní. Hosté, kteří navštíví vaši restauraci, se mohou na mnoha místech dozvědět o vašem e-mailové seznamu do kterého by třeba i rádi patřili. Jen jim to během návštěvy musíte jednoduše ukázat. Zmínku nebo QR kód můžete vložit na váš jídelní lístek, na vizitku restaurace nebo třeba účtenku. Cíl je jasný, hosté by se měli snadno a rychle připojit k vašemu e-mailovému seznamu restaurace přímo od svého stolu nebo v pohodlí domova.

Je libo účtenku na e-mail?

Moderní strávníci dnes hledají způsoby, jak být co nejšetrnější k životnímu prostředí. Dát hostům možnost obdržet e-mailovou stvrzenku – třeba podpis na tabletu místo na papíře – je ideální způsob, jak získat nové e-mailové adresy a nabídnout jim nový způsob placení a pohostinnosti.

Adresy prostřednictvím Facebooku

Pro zákazníky, kteří s vámi již komunikují a sledují vás na FB, můžete uspořádat soutěž nebo propagovat unikátní událost, která vyžaduje, aby se každý zájemce, zaregistroval prostřednictvím své e-mailové adresy. Při registraci použijte stránku „přihlašovací formulář“, abyste bezpečně shromáždili potřebné informace od svých uživatelů a odtud vytvořili svůj e-mailový seznam. Berte na vědomí, že vaši fanoušci nebudou ochotni zveřejnit své e-mailové adresy v příspěvcích nebo komentářích, takže pokud pořádáte soutěž, ujistěte se, že se budou moci připojit pomocí soukromého formuláře.

Klasický newsletter box

Formulář k přihlášení k newsletterů můžete na vaše webovky umístit, jak do patičky nebo klidně “napevno” u každé stránky ve spodní časti. Text můžete okořenit: Zůstaňme společně v kontaktu, Dostávejte čerstvé novinky z naší restaurace jednou týdně apod.

Rodina se rozrůstá

Pokud se vaše e-mailová databáze dala již do pohybu, můžete požádat hosty, kteří již na seznamu jsou, aby doporučili své kolegy, přátelé nebo rodinu. Pokud jsou spokojení, určitě to s chutí udělají. Povzbuďte je další příjemnou výhodou, jako je věrnostní karta, vhodná sleva, welcome drink nebo předkrm zdarma. Stačí jen aby vaši hosté přiměli ostatní, zaregistrovat se k odběru e-mailů.


Vždy mějte na paměti, že po lidech požadujete hodnotný osobní kontakt, protože e-mail je rozhodně důležitá informace. Musíte tedy vaše hosty správně motivovat, aby vám ho poskytli rádi a s chutí. Vhodná metoda je nabídka určité slevy nebo nějakého benefitu, který jim můžete dát za připojení do vaší databáze kontaktů.
V tomto momentě je také záhodno jim sdělit, na jaké e-maily se od vás mohou těšit a jak často jim budete zprávy posílat.

E-mailový seznam máme a co teď?

Tu obtížnější část máme za sebou a teď přichází část druhá – ta více kreativnější.
Rozhodně je dobré si udělat nějaký plán – strategii, co a kdy budete posílat. Doporučuji, “netrápit” vaše hosty přílišným posíláním pouze obchodních e-mailů, to by je časem přestalo bavit a z vaší databáze by se postupně odhlašovali.
Máte restauraci nebo jiný gastroprovoz, sdílejte zajímavé informace z vašeho podniku, posílejte pravidelně meníčka, budoucí akce, představte personál, pošlete historii vašeho podniku, nové pokrmy a vytvářejte kampaně, které zaujmou nebo pobaví. Poskytněte lidem nějakou přidanou hodnotu, ať si řeknou, že je příjemné od vás dostávat emaily.


Přivítejte nové fanoušky a pozdravte je

První dojem je nejdůležitější, to všichni víme. Nepodceňte váš uvítací e-mail, kterým pozdravíte vaše nové příjemce a poděkujete jim za spojení.
Takový automatický e-mail pošlete všem novým kontaktům ihned po přihlášení do vaší databáze.
Krátce jim poděkujete za přihlášení k odběru, stručně se jim představte a jako bonus jim můžete poslat již zmíněný benefit, který jste jim slíbili – určitě jim to udělá radost.
Prioritou tohoto prvního emailu je v podstatě navázání osobního kontaktu. Buďte přátelští a dejte najevo, že vám na kontaktech záleží. Sdělte jim také, na jaký typ e-mailů se od vás mohou těšit a jak často budete zprávy posílat.

Tvořte e-maily, který vypadají lákavě

Je nesmírně důležité, aby e-maily, které budete posílat, vypadali pro čtenáře atraktivně a snadno zapamatovatelně. Měli byste zahrnout barvy, text a styl písma s vaším podnikem. Vždy musí být na první dobrou pro všechny jasné, že e-mail který posíláte odpovídá osobní značce vaší restaurace.
Design newsletteru bude přitažlivější, když vložíte pěkné obrázky a budete psát kratší věty. Nikdo nemá totiž chuť ani čas číst dlouhé eseje. Mnoho e-mailových platforem nabízí výběr z velkého množství šablon, ale můžete si také vytvořit vlastní šablonu. Každopádně vhodné řešení je, když budete pravidelně používat stejný styl marketingového e-mailu a nebudete design příliš často měnit.

Předmět musí být sexy

Je to to první, co každý příjemce vidí a co si přečte. Podle toho se taky rozhodne, jestli e-mail otevře či nikoliv. Pište předměty, které upoutají pozornost a jsou zajímavé. Musí být krátké a úderné.

Mobil je KING

V dnešní době je nutnost optimalizovat své e-maily pro mobily. Stále častěji totiž uživatelé přicházejí na weby ze smartphonů než ze stolních počítačů. A takový případ bude pravděpodobně i vaše restaurace. Naprostá většina šablon a designů pro tvorba skvělého newsletteru s tím samozřejmě počítá, ale rozhodně doporučuji zkontrolovat náhled e-mailu, jak se zobrazuje na mobilním zařízení. Předejdete tak problémům s nesprávným zobrazením tlačítek, či zobrazení malého textu a dalších detailům.

Prověřte své e-maily před odesláním

Před každým odesláním e-mailů do celého seznamu e-mailového marketingu je pošlete sobě a některým dalším zaměstnancům restaurace, abyste je vyzkoušeli. Tím zkontrolujete jejich doručitelnost a také vám dají šanci zjistit, jak vypadají na více zařízeních, než je odešlete hostům.

Testujte testujte testujte

Mějte na paměti, že před odesláním hromadných emailů, je vždy důležité si otestovat jejich bezproblémové doručení a další věci. Není totiž nic horšího, než když pošlete chybnou informaci nebo špatnou fotku několika tisícům lidí. Ze všeho nejdříve si vždy zašlete testovací email a ideálně i dalším lidem pro kontrolu, abyste je vyzkoušeli. Díky tomu prověříte jejich doručitelnost a také zjistíte, zda-li se v pořádku zobrazují na více zařízeních. Pak už můžete bez obav zmíněný email celému vašem seznamu kontaktů.

Sledujte data a posílejte e-maily efektivně

Jakmile začnete posílat e-maily, snažte se to dělat pravidelně. A jak často?! To je vážně alchymie! Posílání e-mailů každý týden lidi spíše otráví a když jim něco pošlete jednou za pár měsíců, tak na vás mezitím pravděpodobně zapomenou. Dokonalá pravidelnost v podstatě neexistuje. Nicméně vyzkoušejte na začátku e-maily posílat např. jednou za měsíc (nebo max. dvakrát) a následně sledujte konkrétní data. Je toho celá řada, na co se můžete zaměřit: míra doručení/otevření, míra prokliku, odhlášení z databáze a další metriky. Každopádně zkoušejte, experimentujte a zkoumejte. Ptejte se vašich známých, hostů, příjemců. Zpětná vazba je potřebná. Jen tak přijdete na to, co lidi nejvíce zajímá a jak často jim máte e-maily posílat.

Co vlastně posílat? Jen to nejlepší     

Existuje celá řada druhů e-mailů a kampaní, které můžete vašim hostů zasílat. Vždy je dobré vědět, co je cílem konkrétního e-mailu a za jakého důvodu ho posíláte. Žijeme v digitálním světě a e-mail marketing je jeden z nejúčinnějších metod k propagaci vašich služeb nebo produktů. Zde uvádím ty nejpopulárnější TYPY E-MAILOVÉHO MARKETINGU:

Uvítací a děkovný e-mail

To už jsme si dostatečně vysvětlili výše. Když se hosté poprvé zaregistrují do vaší e-mailové databáze – přivítejte je, pošlete jim, co jste slíbili a poděkujte jim za odběr.

Obědové menu

Pro hosty neexistuje snad nic pohodlnějšího a příjemnějšího, než když od své oblíbené restaurace dostanou každé pondělí dopoledne obědovou nabídku na celý týden. Povzbuďte je a inspirujte k návštěvě…

Akční nabídky

Data ukazuji, že jakmile mají hosté na určitou nabídku omezený čas, rychleji a efektivněji se rozhodují. Vytvořte speciální akci pouze na daný den nebo v konkrétní hodinu a tuto časově omezenou nabídku svým hostům s předstihem pošlete na e-mail.

Speciální dny v týdnu

Ve vybrané dny si u vás můžete vymyslete unikátní událost. Pořádáte každý čtvrtek ve vašem baru #LadiesNight nebo například v hotelové restauraci #SobotníBrunch každý víkend? Pošlete e-maily v den konání nebo těsně před ním, abyste pozvali na všechny speciality, které na daný den nabízíte.

Sváteční nabídky

Svátky poskytují gastro provozům mnoho příležitostí k propagaci sebe a své nabídky. Rozesílejte s dostatečným předstihem sváteční nabídky. Pošlete e-mailem ohledně Valentýna, vánočního menu nebo třeba (výročí) 5. narozeniny vašeho podniku. Pokud máte originální menu nebo sváteční událost, propagujte je pomocí vaší e-mailové databáze.

Narozeniny

Pokud máte od svých hostů e-mailovou adresu i den narozenin, skvělá práce. Na jejich narozeniny se jich můžete zeptat i jakmile se zaregistrují do e-mailového seznamu. Důvod je prostý: den před slavnostním dnem, jim pošlete blahopřání a speciální narozeninovou nabídku. Předkrm nebo dezert zdarma je skvělá volba, jak jim zvednete náladu. Rozhodně to oslavence potěší a udělá radost.

Novinky

Připravujete novou specialitu šéfkuchaře, budete mít nové a la carte menu nebo se blíží otevření vaší letní zahrádky? Ať už ve svém podniku chystáte cokoliv, e-mail je skvělý způsob, jak své novinky sdílet se svými fanoušky. Můžete se zde pochlubit i novým článkem na blogu a umístit odkaz na vaše stránky.

Zajímavé eventy

Jestli budete ve vašem podniku organizovat barmanskou show, taneční vystoupení, zabíjačkové hody nebo třeba plánujete Happy Hours na koktejly tak nadšeně informujte o těchto akcích své e-mailové kontakty. Připomeňte jim konkrétní událost a s chutí je na ni pozvěte.

Vše je o jídle

Ideálním způsob jak vzít vaše hosty do zákulisí – sdílejte s nimi vaše recepty. Pokud máte v restauraci opravdu populární pokrm a chcete svým věrným fanouškům poradit s jeho přípravou, popište jim recepturu oblíbeného jídla a klidně i jeho přípravu. To stejné můžete udělat i s koktejly. Věřte, že takový exkluzivní recept lidé ocení a o to víc budou daný pokrm milovat.

Několik tipů, které si vemte k srdci:

  1. Nepodceňujte e-mail marketing. Jedná se o opravdu výkonný online nástroj k propagaci a komunikaci.
  2. Vždy pište chytlavé předměty. Úvodní text musí zaujmout, aby e-mail lidé otevřeli.
  3. S posíláním newsletteru to nepřehánějte. Nebombardujte vaše kontakty s častým posíláním e-mailu.
  4. Vždy pošlete, co jste slíbili. Lidé vám poskytli cenné informace (e-mail) tak si toho važte a dejte ji, co jim slíbili (za registraci).
  5. Nikdy nekupujte databáze ani nesbírejte e-mailové adresy po internetu. Používejte jen kontakty, které jste si sami posbírali!
  6. Důležité je si taktéž pohlídat legislativu. GDPR určitě znáte.
  7. Posílejte e-mail, které jste si před hromadným zasláním otestovali a pečlivě zkontrolovali.
  8. Mějte ve vaší e-mailové databázi pořádek. Sledujte data a kontakty, které na vaše e-maily nereagují nebo je neotevírají pošlete ji atraktivní kampaň a pokud ani ta nezabere tak je s klidem z vaší databáze odstraňte.
  9. Důkladně si vyberte software pro váš e-mailový marketing. Na trhu je velké množství, jak placených tak neplacených programů/platforem pro hromadné rozesílání e-mailů.

Pokud budete potřebovat detailněji poradit nebo s něčím pomoct tak stačí napsat.